Rychlost znamená bezpečí. Naučte se být rychlí

Než umotáte kladkostroj, umrznou vám prsty. Než na mačkách slezete z kopce, bude tma. Než si přeberete lano, uvaříte čaj a najdete správnou cestu, přijdete o drahocenný čas. A ten hraje v horách vždycky proti vám.

Rychlost – nebo spíš pomalost – stojí za spoustou nehod v horách. Jasně, možná budete rychlí a v devíti z deseti případů budete už ve tři odpoledne sedět na chalupě u piva a houpat z nudy nohama. Ale při desáté túře se ukáže, že vás ta rychlost zachránila před průšvihem.

A lepší se devětkrát nudit, než se jednou modlit.

Tady je pár věcí, které se naučte na horách dělat. Trénujte je a vytvořte si z nich rutinu. Budete se díky tomu cítit jistěji a bezpečněji.

1. Vyrážejte časně z rána

To je absolutní základ. Já to mám zafixované už od dětství, že na túru se v horách vychází brzo. A je úplně fuk, jestli jdete v Jeseníkách, Tatrách nebo na Kavkaze.

Jakékoliv riziko se zvyšuje s přibývajícími hodinami. Odpoledne přichází bouřky, roste lavinové nebezpečí v důsledku oteplení, povolují sněhové mosty nad trhlinami, taje led a padají z něj na vás kameny. Nemluvě o tom, když třeba někde zbloudíte nebo se z jiného důvodu zpozdíte – tak je dobré mít časovou rezervu. Ideálně nemalou.

Takže v 6 ráno budíček, posnídat, sbalit batoh a jde se. Když se vrátíte na chatu brzo, dospíte se odpoledne.

2. Nemějte velké oči

To se lehce řekne a ještě snáz se tomu na horách podlehne: „Vždyť je ten kopec kousek za barákem, to dáme!“ Jenže rozměry a vzdálenosti matou. A pokud jste na tom kopci nikdy nebyli, nemáte tušení, jaký terén vás čeká.

Raději se vyvarujte velkých cílů a dávejte si menší – dosažitelnější. Přidat můžete vždycky.

Taky počítejte s časem na přestávky, svačiny, změnu výstroje, apod. Doba výstupu udaná v průvodcích je většinou čistý čas bez jakýchkoliv zastávek. A jenom se ve skupině pod ledovcem obout do maček a navázat do družstva zabere klidně půl hodiny. Kalkulujte s tím.

3. Plánujte vše dopředu

Rozmyslete si trasu, vytipujte klíčová místa, spočítejte čas túry, zjistěte si všechny dostupné informace – lavinové riziko, předpověď počasí, zprávy o trase od místňáků. Když se můžete někoho zeptat, zeptejte se. Vždycky. Před túrou i během túry. Tohle jsou ty nejcennější informace.

Nepřemýšlejte kam a kudy půjdete až během túry. Maximálně se rozhodujte z několika předem promyšlených variant.

Dělejte to tak vždycky. Zpočátku vám plánování zabere více času, ale s přibývající praxí si vytvoříte postup, který budete před túrou provádět naprosto rutině.

4. Udělejte si systém v balení

To jsou takové hlouposti, které se nezdají, ale ušetří vám spoustu času. A mnohdy i potíží. Vědět, kde co v batohu máte a že to tam máte právě tehdy, když to zrovna potřebujete, je na horách veledůležité. Hlavně, je-li opravdu hnusně, mrznou vám prsty a není zrovna košér se přehrabovat celým batohem a hledat zapadlé suché rukavice.

Sami časem přijdete na to, co při jaké túře potřebujete mít po ruce a jak si batoh sbalit. Nedá se říct jeden univerzální postup, ale třeba v zimě by ty suché rukavice, péřovka a čelovka měly být nablízku vždy.

5. Zautomatizujte si uzly

A vůbec všechny lanové techniky. Když vám visí parťák v trhlině, do obličeje se vám zabodávají krystalky sněhu a vám se ani napotřetí nedaří navázat prusík z volného konce, je to na pos…

Osmička, loďák, půlloďák, prusík v jakékoliv formě a nějaký spojovací uzel (třeba dvojitá rybářská spojka) jsou základní sada uzlů, které musíte umět ve dne v noci natotata. Kupte si kus šňůru a motejte si je třeba večer před spaním. Dokud je nedáte poslepu.

Podobně technika volné kladky pro záchranu z trhliny nebo obyčejné slaňování s prusíkem jsou dovednosti, jejichž rutinní zmáknutí vám dovede ušetřit spoustu času, omrzlých prstů a nervů z nočního bloudění zpět na chatu. To se dá taky trénovat po večer v obýváku. Nebo místo osmé cesty na stěně si holt dáte metodiku. Nejen silné prsty vás dovedou na vrchol a zpět.

6. Ovládněte chůzi z kopce

S mačkami na jarním firnu nebo v trekovkách v sypké suti. Ony se tyhle dva typy terénu od sebe moc neliší. Oba dělají spoustě lidem problémy. A oběma se musíte trochu poddat.

Ostré hroty maček možná nahání strach. Ale právě ty ostré hroty jsou jistota, na kterou se můžete spolehnout. Jen to chce trochu tréninku na strmých svazích. Protože když pak sestupujete několik set výškových metrů po 40 stupňové rampě čelem ke stěně, totálně vás to umoří. Naučte se spoléhat na zadní hroty, otočte se čelem do doliny, mějte cepín v pohotovosti a uhánějte dolů. Ušetříte ne minuty, ale desítky minut. A při delším sestupu klidně i hodiny.

Podobně v suti nebo jiném, ne úplně stabilním, terénu. Nesnažte se každý krok brzdit – to odsává spoustu energie. Naopak se uvolněte, došlapujte na paty a nebraňte se toku suti. Nechte se nést. A případně si občas najděte nějaký ostrůvek jistoty v podobě velkého usazeného balvanu.

7. Dejte skupině řád

Čím víc lidí ve skupině, tím pomalejší budete. Túra, kterou sami zvládnete za 3 hodiny, vám ve skupině může zabrat klidně 2x tak dlouhou dobu. Jednak máte pomalejší tempo, které přizpůsobujte nejslabšímu členu skupiny – ten by měl jít na druhém místě za lídrem a rozhodně ne na konci. A jednak je tady spousta malých prodlev, zastávek a kochání, které v součtu udělají hodiny.

Počítejte s tím při plánování. A najděte ve skupině lídra – nejzkušenějšího člena, který bude alespoň trochu korigovat všechny ty zastávky a pauzy. Když se svačí, svačí všichni. Ne že si Adélka rozbalí to svoje zrní kilometr potom, co jste dávali půlhodinovou pauzu na jídlo.

Bohužel, demokracie do hor moc nepatří. Je lepší, když rozhoduje jeden lídr. Ale ne nějaký samozvaný. Raději takový, který má přirozenou autoritu a podporu skupiny.

Rychlost znamená bezpečí, ne konec zážitku

Abychom si úplně přesně rozuměli – nenavádím vás k tomu, abyste horami prosvištěli a nic si neužili. Právě naopak. Když se budete držet předchozích sedmi zásad a dovedností, můžete se kochat v klidu a pohodě. Protože vás čas nezaskočí.

Díky cookies můžeme sledovat návštěvnost webu a připravovat obsah, který vás baví. Tady nebo třeba na sociálních sítích. Používáním webu souhlasíte se zpracováním cookies.