Markéta Hanáková: Jak se připravit na čtyřtisícovku?

Chcete-li si pobyt na horách užít, neměli byste podcenit přípravu. Jakou přípravu vyžadují střední hory, jako například Alpy?

O své tipy se podělí Markéta Hanáková, která leze na sedmitisícovky s implantovaným kardiostimulátorem a právě se připravuje na expedici na afghánský Noshaq (7492 m). Takže na alpské čtyřtisícovky, v rámci přípravy, stoupá každý měsíc.

Marketa_Hanakova_zahlavi

 

I my začali jako typičtí začátečníci. Horama takřka nepolíbení jsme prováděli řadu neuvážených kroků, přešlapů a kiksů. Naštěstí jsme z nich dokáli vždy vybruslit. Když se zpětně ohlédnu, mnohdy až žasnu, co jsme na horách vyváděli. Ona ta sladká nevědomost měla ale taky něco do sebe. O spoustě možných nebezpečí jsme neměli ani páru a mnohem méně se báli.

 

Výstupy v horách začínají už doma. Tady je pár rad, co není dobré podcenit.

  • Vyberte si vhodný vrchol. Nejprve je třeba zvolit vhodný vrchol. Člověk, který nikdy nebyl na ledovci a na skálu si pořádně nesáhl, by nad Matterhornem neměl ani přemýšlet. Existují jiné čtyřtisícovky, které se řadí k lehčím a dá se na nich spousta věcí naučit.
  • Naučte se ledovcovou techniku. Pokud jste nikdy nebyli na ledovci, doporučuji se ještě předtím, než vyrazíte, naučit, jak se zachází s cepínem, jak se používá lano a jak vyprostit lezce po pádu do trhliny. Máte-li v okolí někoho, kdo tyto zkušenosti má, obraťte se na něj. Určitě vám rád poradí. Pokud nikoho neznáte, existuje řada kurzů, kde se dá s ledovcovou tematikou seznámit.
  • Nespěchejte nahoru. Z naší zkušenosti říkám, zapomeňte na lanovku a pěkně si horu vyšlápněte odspodu po svých. Neaklimatizované tělo vám poděkuje. Když rychle naberete výšku, nejspíš vám bude blbě, bude vás bolet hlava a možná se i pozvracíte.

  • Zkuste cestou na čtyřku nějakou tu trojku. Ideální variantou je, když se cestou do čtyřtisícových Alp stavíte na nějakém vrcholu, jehož výška přesahuje 3000 metrů. Tělo si na výšku krásně zvykne a vy budete na čtyřce plní sil.
  • Makejte už doma. Nezapomeňte, že chabá fyzická kondice se na horách projeví dvojnásob a vy si vytoužený výstup vůbec neužijete. Sportujte pravidelně celý rok. Ideální je kombinace lezení na stěně, lezení na skalách, víkendové přechody hor na těžko v létě i v zimě a samozřejmě své místo mají i vytrvalostní aktivity jako jsou běh a kolo. Zkrátka každý sport se počítá –  tedy skoro každý. Taková hra kulečníku dlouho do noci za svitu čelovek je také vytrvalostní disciplína, nicméně do hor asi nebude tento způsob přípravy to pravé ořechové 🙂

Hore zdar !!!!

Markéta Hanáková
marketahanakova.webnode.cz


 

Zaregistrujte se získávejte další tipy a zajímavosti z vertikálního světa  [mc4wp_form id=“1225″]